Het coronavirus heeft de retailbranche in financiële problemen gebracht: het businessmodel klopt niet meer, zegt professor Cor Molenaar. Er is nood aan nieuwe structuren en verregaande samenwerking tussen alle betrokkenen. Op de RetailDetail Summerschool vertelt hij er meer over.

De grootste slachtoffers: mode en schoenen

"De cijfers liegen er niet om. Nadat internet de laatste jaren 10% tot 15% afsnoepte van de fysieke verkopen, heeft het coronavirus dit proces op een ongekende manier versneld.

De internetverkopen stegen met 48%, Bol.com boekte een omzetstijging van 65,4%, maar ook andere grote internetaanbieders groeiden spectaculair. Dit laat sporen na bij de fysieke retail", stelt Molenaar.

"Mode- en schoenenwinkels zijn de grootste slachtoffers, omdat wij minder winkelen in de fysieke winkelstraat. Sommige branches, zoals woninginrichting, zagen wel een omzetstijging... maar deze zaken zijn niet in een winkelstraat te vinden, eerder in gebieden voor grootschalige retail buiten de stad.

Daarnaast zijn ook de maatregelen rondom het bestrijden van Covid-19 in het nadeel van winkels (en horeca) en winkelcentra: beperking van het aantal klanten, monddoekjes, anderhalve meter afstand houden... Hoe moet het nu verder?"

Een financieringsprobleem

"Mode- en schoenenwinkels hebben voorraden die niet verkocht werden. Een deel van de financiële middelen liggen vast in deze voorraden, wat de mogelijkheid beperkt om nieuwe voorraden te kopen, zoals de wintercollectie.

Dit is een financieringsvraagstuk, waarbij leveranciers de winkels moeten helpen! Dit probleem afwentelen op de winkelier is onjuist. Structurele oplossingen zijn bijvoorbeeld consignatie, kleinere voorraden met snelle nalevering (of dropshipping) en gezamenlijke voorraadopslag dicht bij winkellocaties (met aanvullende faciliteiten zoals bezorging op maat namens de winkelier)."

"De huren zijn een andere factor: minder omzet betekent ook minder speelruimte om de huren op hetzelfde niveau te laten. Maar een huurverlaging leidt ook tot een lagere waarde van het pand: dat is ongunstig voor de eigenaren (met of zonder hypotheek). Ook is het pand vaak onderdeel van een pensioenvoorziening.

Dit zijn problematische afwegingen.

Ook hier kan een gedeelde oplossing een mogelijkheid zijn: er zijn immers minder vierkante meters nodig voor de winkel/opslag, waardoor een andere (deel)bestemming mogelijk is.

Personeelskosten worden even gecompenseerd door een lening en subsidiemogelijkheden, maar hoe lang nog?

Als dit zou leiden tot lagere lonen of minder personeel, gaat dit ten koste van de kwaliteit van de dienstverlening." (bron : retaildetail) Foto Johan Temmerman/ Nnieuws.